Klasifikace: Humanoid

Hratelnost: Ano

Lokace: Hory Beraní hlavy, Überwald, Ankh-Morpork

Běžný vzhled:
Žijící, obrovské pohyblivé skály a kusy kamene přibližně humanoidních tvarů, ale občas lze narazit na „deformace“, jako je například troll plochý. Krk se obvykle ztrácí někde mezi mohutnými rameny a hrudníkem, hlava bývá malá. Zato paže i dlaně jsou obrovské, zdůrazňují enormní fyzickou sílu. Trollové jsou tvořeni z různých minerálů, podle kterých se také většinou jmenují. Jen jednou za dlouhý čas se zrodí troll stvořený výhradně z diamantu, obvyklé jsou regulérní horniny. Z jistých cenných nerostů jsou tvořeny také jejich nervové obvody; silikonový mozek pracuje na jednoduché bázi: čím větší zima, tím je výkonnější. Naopak s přibývajícím teplem (jaké je narozdíl od hor například v Ankh-Morporku) trollové „hloupnou“.
Není mnoho rozdílů mezi trollem a trollkou. Trollky se obvykle jmenují „Rubína“, „Nefríta“, atp. U trollů plací obráceně to, co u lidí, co se týče oblékání: Čím více kousků oblečení by si na sebe troll navěsil, tím by byl pro opačné pohlaví přitažlivější. Přesto nosí někteří trollové kvůli obecné slušnosti alespoň bederní roušku; pouze trollové, kteří se přizpůsobili životu v Ankh-Morporku, nosívají na míru šité (či namalované) obleky. Druhová přitažlivost (nebo stáří trolla) se dá rozpoznat také podle nánosu lišejníku a mechu, jinde je naopak vyžadováno, aby se trollky jen blýskaly.
Jednou z neopomíjených zajímavostí je fakt, že trollí zuby jsou pravý diamant. Ziskuchtivá individua se tak občas stanou trollím zubařem jen proto, aby mohli později obchodovat s ceněným drahokamem.

Chování a zvyky:
Trollové se nemají rádi s trpaslíky, což je logické, pokud vám v mládí štěrkožrouti vytěžili rodinu. V dnešních časech se spolu v Ankh-Morporku musejí snášet, k čemuž přispívá také tajemný pan Diamant, který učí hře Buch!, ale i tak občas ještě dojde k výtržnictví a vzájemné nevraživosti. Dříve se dobře nesnesli ani s lidmi a ačkoli se trollové nestravují organickou hmotou (živí se kameny), nic je tehdy neodradilo od toho, aby přestali zkoušet pozřít člověka. Dnes už jsou tyto vztahy alespoň v civilizaci naštěstí zažehnány. Jak už bylo řečeno, v teple a horku se trollovi nejen hůře přemýšlí, ale také hůře pohybuje. Někteří se přestanou hýbat úplně. Pokud se troll stane nepohyblivým kamenem, buďto zemřel, anebo se ještě může probudit, ale rozhodně to nedoporučujeme zkoušet – rozzuří se v přítomnost ohně. Je to také důvod, proč jsou trollové od přírody spíše noční bytosti.
Zvláštností je, že se vyjadřují spíše řečí těla. Pokud troll uhodí trolla nebo po něm hodí kámen, jde o přátelské gesto, jakkoli jinak si to mohou vykládat ostatní druhy. Emancipované trollky si dnes mohou dovolit dokonce házet kámen po svém vyvoleném samy, aniž by čekaly, než se jejich milý rozhoupe.
Tito pozoruhodní tvorové se ani za mák nezajímají o politiku. Jejich častou náplní práce je pověstné hlídání mostů, vybírání mostného a také opravy této dopravní komunikace. Osvědčili se také u královských cest jako výběrčí, protože mají tak výjimečnou trpělivost a pro obyčejného člověka je téměř nemožné je vážně zranit.
Vedle tradičního střežení mostů se ve městě uplatnili jako vyhazovači, pořadatelé koncertů nebo respektovaní policejní důstojníci.
Mnoho věcí vnímají trollové opačně než ostatní druhy. Pro ně jde čas od konce k počátku. K přibývajícím stářím jsou trollové větší a větší a stále méně se pohybují a více přemýšlejí. Teoreticky jsou nesmrtelní, ale prakticky se jednoduše přestanou hýbat nebo je rozmete eroze. Posmrtný život je podle jejich náboženství, zahrnujícího mnoho bohů, čeká v podzemí.
Během původního života v horách vytvářeli trollové kmeny, které proti sobě navzájem vedly vleklé války. Trolly mohl vždy sjednotit jedině diamantový troll, neoddiskutovatelný král. Oblíbenou hrou bývala aargrooha, jakýsi fotbal s lidskou hlavou, což moderní trollové popírají, seč můžou. Navzdory zdání negramotnosti ovládali staří trollové piktogramická vyjádření. Jazyk neobsahuje mnoho hlásek a počty jsou pro trolly také náročnější. Od čísla čtyři nahoru však dokáží kombinovat pojmy a dostávat se tak i k vyšším číslům.